Cilj istraživanja

Identifikovati prva tri najtraženija pojma na Google Search-u Srbiji na svako zadato slovo azbuke kao i za slova w, x, y kojih nema u azbuci, ali ima na tastaturama.

 

Postupak

Rezultati su dobijeni na google.rs pretraživaču uz pomoć autocomplete funkcije. Da bismo sprečili grešku koja proističe iz povezanosti pretraživača i istorije pretraživanja kao i profila korisnika računara/brauzera sa koga se sprovodi istraživanje, koristili smo Google Chrome u nevidljivom (incognito) modu. Kako lokacija  (zemlja iz koje se vrši pretraga) utiče ne rezultate, istraživanje je sprovedeno iz Srbije. Takođe, istraživanje je obavljano u više navrata tokom 2016 godine kako bi se poništio efekat search spike-a (kratkoročne aktuelnosti neke teme). Rezultati su upoređeni sa nalazima iz 2015 godine kako bi se uočili trendovi i pomeranja na listi.

 

Rezultati

Od 99 najpretraživanijih pojmova na Guglu u 2016, 58 pojmova bilo je traženo i u 2015. Od toga je 36 zadržalo svoje pozicije, 22 pozicije zamenilo kroz rast ili pad, a 41 pojam ustanovljen je kao nov u odnosu na 2015. Na Guglu na prvom mestu tražimo zabavu i način da popunimo slobodno vreme (dominiraju igrice i sajtovi za zabavu sa ukupno 20 pojmova pretrage). Na drugom mestu su alati komunikacije i rada (17 pojmova). Na trećem mestu su mediji i informisanje sa ukupno 15 pojmova. Ovde je interesantno da se po prvi put pojavio i jedan radio na listi (Radio S), a Večernje Novosti su jedini medij koji se u listi pojavio dva puta i to kao najpretraživaniji pojam pod V i pod N.

Put do liste našlo je i 5 poznatih ličnosti (3 domaće i 2 strane). Jedina ličnost koja se na listi pojavila i u 2015. bio je Novak Đoković. Đani je u 2016 sa liste potisnuo Balaševića. U listu je ušla Jelena Karleuša kao i pop ikone Džastin Biber i Džesika Alba. Sajtovi za trgovinu kupujemprodajem, kupindo, limundo i polovni automobili očuvali su svoje pozicije drugu godinu za redom. Po prvi put u pretrazi se traže i crkveni kalendar kao čestitke za slavu. U 2016 kao i u 2015 ljubav je bila tema koja se dosta tražila. Tako se sajt za online dejting Badoo probio sa 3. na 1. mesto u odnosnu na 2015 godinu. Kladionice su nestale sa liste u 2016, ali smo zato počeli da se interesujemo za probleme terorizma (pogledaj pod dž). Neke od serija koje smo voleli u 2015 (Andjelka i Andrija) ustupile su mesto novim serijama (Ubice moga oca), a neke serije nastavile su da budu i dalje aktuelne (Čizmaši). U listu je ušao i talkshow Život priča, a vrlo je zabrinjavajuće što se dosta čitalo o šugi.

Za kraj jedan pozitivan trend. Po prvi put javile su se i teme koje se odnose na preduzetništvo, poslovanje i elektronsku upravu. To su sajtovi kao što su Agencija za privredne registre, E-uprava, Zakon o radu, Narodna banka Srbije i Centralni registrar obaveznog socijalnog osiguranja. Da li je ovo pokazatelj ekonomskog napredovanja ostaje na vremenu da pokaže.

 

Standardna ograničenje tehnike istraživanja

Google autocomplete funkcija je dizajnirana da daje aktuelne, opšte, ali na prvom mestu individualno relevantne sugestije pretrage. Ova funkcija, na zadato slovo daje istorijski, ali i trenutno najtraženije pojmove i sortira ih po popularnosti. Iz date liste Google briše uvredljive kao i sadržaje za odrasle. Ovako dobijeni rezultati ne moraju da se poklapaju sa najposećenijim sajtovima kojima može da se pristupa na razne načine, a Google search je samo jedan od njih. Takođe, ukoliko neki pojam/tema ima snažan trenutni skok u pretraživanju (tzv.search spike) on će u trenutku pretrage biti izlistan iznad pojmova koji su istorijski bili češće pretraživani jer je Google autocomplete podešen da favorizuje aktuelnost (tzv. freshness). Ipak, istraživanje je sprovedeno tako da se potencijalna ograničenja pristupa u potpunosti izbegnu ili svedu na minimum.

SerbiaEnglish